zaterdag 21 januari 2012

OVERSTRUCTUREN





Over- STRUCTUREN



Overstructurering

Onderwijskundigen geven zelf geen les.
Dus gaat het onderwijs niet door hen op de fles.
Maar zeg dat maar niet hardop,
Want je krijgt de kous op de kop,
Er is immers  slechts in benadering een verschil:
De ene zegt wat de ander niet wil,
Omdat het vroeger al eens zo is geprobeerd,
En toen bleek het al geen stuiver weert.
Want een structuur veranderen kan ik ook.
Maar is dat nou voor onderwijs een versnellingpook?
Mijn probleem is, hoe werken die radertjes bij mijn pupillen,
Hoe kan ik van daaruit hun hoger naar kennis stillen?
Want leg ik iets uit, dan snappen ze soms geen fluit.
En dan sta ik paf,
En vraag me af
Hoe komt het dan eigenlijk over wat ik zeg.
Zelfs als ik in het uitleggen hart en ziel leg.
Vaak denk ik dat ze iets wel weten,
Nou dat kun je wel vergeten.
Hele gewone dingen voor mij,
Zijn voor hen juist rijstebrij,
Kijk daar ben ik nieuwsgierig naar
Hoe zit dan dat computertje in elkaar.
Wat voor ontwikkeling zit daarin,
Dat te weten dat heeft zin.
De rest is slap geouwehoer
En lijkt alleen maar stoer.


Structuurveranderingen gaan om de hete brij
En brengen er alleen veel onzinnig werk bij.
Nog verder raak je van het goede pad
Dus word je die structuurtjes zat.
Hier, meneer, een prachtig differentiatiemodel
Past die leerling niet of die past die wel.
Ik druk hem dan een stempel op zijn kop,
Waarna ik hem in het bijbehorende vakje stop.
En kom daar eens uit
Jij hard studerende guit.
Want hoe en waarom jij het doet verkeerd,
Dat hebben wij schoolfrikken maar amper geleerd.
Wij experimenteren daar wat mee.
Zijn in ons hart toch niet tevree,
Werken meestal maar naar een gemiddelde toe
Zelfs we differentiëren worden we daarvan niet moe.
Wij hebben ons dat aangewend om niet te moeten individualiseren.
Want ergens moet je ze toch vergelijken al die dames en die heren,
Dus of je nu zegt: jij bent een negen of een zeven of een acht
of had je soms meer dan een c- of d- niveautje verwacht
Of vakje lbo, naast mavo, havo of nog minder
Wie heeft daarvan nog minder?
Wie zegt nou later in de maatschappij
Hoera, we hebben weer een negen erbij.
Kijk, dat bedoek ik nou met structuurgedoe
En daarom word ik daarvan zo moe,
Want is het nu mammoet of middenschool
Of een tussenvorm, het is toch je reinste apekool.
Het zijn verbloemende structuren
En dus maar koffiedik turen.

Dat echte persoonsbenadering: “lehren”
Ja hoor, in deze tijd
Prima voor de werkgelegenheid.
Maar kom tussen structurenbroddelwerk
Toch eens, wees nu eens ster,
In dat praktijkveld vragen,
Waar zit nou dat echte onbehagen?
Wat valt er echt voor u te doen
En hoe kregen we dat onderwijs wat in de fatsoen.
Dat knabbelen aan de periferie
Is wat ik nu al zo lang hier zie.
Want toetsen maken kan ik ook en groepjes,
 maar doen we het beter dan in de tijd van Poepjes?

Sikje Neur

(Poepjes was een inspecteur bij het onderwijs. ((redactie))
(1985 Dik en Dun, schoolkrant mavo Noordhorn)
(Het verhaal past nog helemaal in 2008)










































Geen opmerkingen:

Een reactie posten